onsdag 30 juni 2010

Cats 1988.















1988 gjordes ”Cats” efter att endast 9C hade sett musikalen ”Cats” i Stockholm. Varför bara Ingrids klass 9C åkte, hur initiativet togs och hur det hela finansierades vet jag inte längre. Alla eleverna i nian var inte med, utan bara ”dom som ville”. Ett stort gäng flickor från 9A var med, bl.a. min äldsta dotter Cissan, Johanna B, Anna N, Ulle G., Camilla K. m.fl. Huvuddelen var dock från 9C.
Orkestern var rejält tilltagen, och vi satt uppe på scenen i utrymmet till höger när man kommer nerför trappan. Pär Hammarlunds fästmö (de var inte gifta då) spelade piano och tog ett stort ansvar, Ulf Petersson, som bara gick i sexan då var trummis, jag hade elbasen och den hade jag problem med, för det var NOTER som gällde. Jag läser noter sämre än en dyslektiker läser bokstäver. Jag fick lära mig lite basklav, och resten gjorde jag om till NÖTTER. Jag lärde mig låtarna i stort sett utantill; det tog tid men det fungerade.
I blåset fanns bland annat A-K (Anna-Karina Andersson) på trumpet, Jörgen Ådvall på trombon, Lennart Pettersson på altsax och Caroline Strömer på tvärflöjt.
Sminkningen var omsorgsfull och tidskrävande. Katterna var strängt uppmanade att INTE visa sig sminkade på byn eller i matsalen. Cissan hade en tandläkartid, och av-och påsminkning var uteslutet, så Ina tog med henne i baksätet på bilen, där hon satt hopkrupen.
Under repetitionerna brukade jag vid ett tillfälle våld mot en av dom längre pojkarna från Berga. Han hade gått sminkad till matsalen, säkert för att göra sig lite extra märkvärdig inför dom yngre eleverna, enkannerligen en flicka i åttan. Jag påpekade det olämpliga för honom när han kom tillbaka, men då tyckte han ”Håll käften!” vilket renderade honom en kraftig örfil (Som ren upplysning är brottet preskriberat).
Ulf, som satt vid trummorna blev djupt imponerad:
- Det sa bara smack, och sen hade Strömer sminket i handflatan!
Vem som var vilken katt har jag glömt, men Beata Gustafsson sjöng ”Memories”. Jag minns också den glittrande avslutningen ”The journey to…”
Tyvärr såg jag inte ”Cats”, eftersom vi i orkestern var gömda bakom scenen, men jag har kvar videon, tillsammans med alla andra videor, och på senare tid CD-skivor från musikalerna.
Många av bilderna har jag fotograferat från TV:n. Den ursprungliga bildkvalitén på videon är inte den högsta, och min avfotografering försämrar den bitvis ytterligare, men jag har inga bättre bilder.
Många av namnen har fallit bort, och den intensiva sminkningen försvårar igenkännandet. Mina läsare är välkomna med upplysande kommentarer.
Senare musikalers artister upplyser jag om, att myggor och trådlösa mickar inte ingick i vår utrustning då, så allt gjordes med sladdmikrofoner.
Även om jag har glömt en del, så glömmer jag inte Gillis. Utan honom hade det inte blivit någon musikal 1988, och kanske inte senare heller. Han ska ha hela äran av att ha startat denna förnämliga tradition vid Fröviskolan.
Eftersom Gillis året därpå reste till USA vid terminsslutet blev det heller ingen musikal för eleverna födda 1973.
1990 gjorde vi West Side Story, men den tar jag nästa gång.
(Du vet säkert, att bilderna är "klickbara")
Jag har fått veta, att flickan som sjunger "Memory" inte är Beata Gustafsson, utan förmodligen Pernilla Löfgren. Jag beklagar misstaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar