onsdag 15 augusti 2012

Ett halvt sekel.


Idag är det exakt 50 år sedan jag och tre andra grännagrabbar bestämde oss för att starta ett band.
Jag och Lennart ”Jocke” Johansson hade övat oss ihop sedan 1957 någon gång, han som Grännas Rock-kung ”Little Lennart” och jag och några till som komp. Vi hade under de följande åren varit med i en skiffelgrupp tillsammans med andra glada grännapojkar, men när vi gjorde lumpen, och jag började vid Göteborgs Universitet hösten 1961 blev det stiltje. Vi kom ifrån varandra och resten.
Andra kom till, Staffan Hermansson kom från Karlskoga och köpte sig en elbas, och Jan Rendahl köpte ett trumset och de bildade The Tornados,  ett twistband, som det hette då.
När det blev lite osämja där frågade Jan och Staffan mig och Lennart om vi skulle spela ihop.
Det skulle vi.
Vi övade varje kväll från den 15 augusti och månaden ut, för den 1 september började jag mitt andra år vid universitetet. Replokalen var dåvarande Gränna bion, och nyfikna grännaungdomar var välkomna att lyssna på oss.
Vi blandade friskt i repertoaren, men låtar som det gick att dansa till hade en viss prioritet.
Vi förmodade att våra kommande spelningar skulle gälla dansmusik, och vår förmodan visade sig vara korrekt..
Vår förste trummis, Jan Rendahl var plåtslagare (!), och hade inga problem med spriten, eftersom han drack den.

Vid en spelning i Folkets Hus i Jönköping blev han lite för full, och vi såg oss tvungna att peta honom. Han begrep varför, och vi blev inte ovänner.
I hans ställe trädde Leif Wristel in, och mellan oss fyra kom det att utvecklas en mycket stark vänskap. Vi hade allra oftast mycket roligt vid våra spelningar och övningstillfällen..
Hur vi lät?
Jag har ett gammalt rullband, inspelat den 2.2.1963, men det vågar jag inte konvertera till CD. Dagens musiker skulle nog ägna sig åt ett behärskat och stillsamt inre fniss, om de fick höra det.
Efter den tidens måttstock höll vi en god standard, men mer detaljerat skryt och skrävel sparar jag till längre fram.
Bild 1 visar oss i replokalen i Gränna. Det kostade oss 5:- per kväll att hyra den.
Bild 2 visar mig vid pianot. Observera frisyren! Det är meningen, att den ska likna Jerry Lee Lewis.
Tack för bilderna, Jocke!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar