lördag 26 juli 2014

Ravensbrück 1


Hej alla ni som följer min blogg!
Efter två veckor i Tyskland och Tjeckien har jag en hel del att skriva om. En del är av personlig karaktär, men mycket har allmänt intresse.
Jag inleder med vårt uppehåll norr om Berlin, vid Ravensbrück.
Ravensbrück var ett av nazisternas många koncentrationsläger, men jag har en personlig anknytning, då en bekant till mig, Hanne Trapp, satt i Ravensbrück, överlevde och kom med samma transport som jag till Sverige och Gränna.
Hennes make, konstnären Georg Hans Trapp satt i Dachau, överlevde han också, och hamnade även han i Gränna. Där ligger de också begravda på Gränna kyrkogård.
Schorsch (han kallades aldrig annat) Trapp är mer värd än dessa ord, men det tar jag en annan gång.
Alltnog, Hanne överlevde Ravensbrück, ett koncentrationsläger för kvinnor och flickor.
Jag var i Buchenwald 2002, men det här var betydligt starkare.
Nazisternas totala förakt för människovärde och likaberättigande framträdde med skrämmande stor styrka och tydlighet för mig.
Hur någon människa kan sympatisera med denna vidriga ideologi är obegripligt för mig.
Nazisternas avsky och hat mot judar och oliktänkande växte och växte, och till sist blev det inte bara tillåtet, utan också önskvärt att likvidera andra människor.
När jag i dagens Sverige ser och hör politiker sprida avsky och hat mot andra människor blir jag både beklämd och rädd.
Ska vi behöva uppleva detta igen?
Jag återkommer med mer.

Bilderna får tala.
Bild 1 Paret Trapps gravsten
Bild 2 Entréskylten.
Bild 3 talar för sig själv
Bild 4 Text: Här mördades hundratals kvinnor och flickor med nackskott av SS.
Bild 5 talar för sig själv.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar